Sök:

Sökresultat:

1529 Uppsatser om  textanalys - Sida 1 av 102

Textanalysens betydelse för skrivande i skolan : Hur funktionell textanalys och strukturerade textsamtal stödjer elevers skrivutveckling

Textanalys och textsamtal Àr tvÄ begrepp som varit uppe pÄ tapeten ett bra tag i sÄvÀl forsknings- som skolvÀrlden. I den senaste Àmnesplanen för gymnasiet frÄn 2011 skrivs begreppen fram som viktiga delar av svenskundervisningen. Eleven ska förutom att kommunicera och producera texter Àven kunna granska, vÀrdera och bearbeta dem. Samtidigt inom forskningsvÀrlden betraktas textanalys och textsamtal som vÀrdefulla verktyg för att utveckla elevers skrivande. Med tanke pÄ den syn man har idag vad gÀller skrivutveckling, ska dessa redskap introducera och stödja tanken om att texter Àr kontextuellt förankrade och att skrivutveckling bygger pÄ utveckla olika slags skrivande.

Bilder av inkludering

Bilder av inkludering En textanalys av begreppet inkludering i styrdokument och pedagogers texter kring begreppet.

Vad menar de egentligen? : En komparativ semantisk textanalys av nationella och lokala uppnÄendemÄl i moderna sprÄk i grundskolan

Syftet med denna studie var att undersöka hur den nationella kursplanen i moderna sprÄk Är nio kan tolkas i en lokal kursplan samt tolkningens konsekvenser för eleven i frÄga om kravnivÄ. Materialet bestod av en lokal kursplan samt den nationella kursplanen och det analyserades genom komparativ semantisk textanalys och encyklopedisk definition. Resultatet visade att den lokala tolkningen leder till förÀndring i betydelse och till förÀndrad kravnivÄ för eleven. Studiens resultat stödjer tidigare forskning som sÀger att lokala mÄlformuleringar Àr problematiska..

En textanalys av sex handlingsplaner för integration

Eriksson, T. & Lindberg, L. (2014). En textanalys av sex handlingsplaner för integration. C-uppsats i Pedagogik, HÀlsopedagogiska programmet.

LÀrstilar och perception i lÀromedel : En textanalys av lÀroböcker i skolÀmnet svenska för Är 7 - 9

Syftet med denna uppsats Àr att genom textanalys av fem lÀroböcker i skolÀmnet svenska visa vilka lÀrstilar, ur ett perceptuellt perspektiv, som frÀmst gynnas i böckernas övningar. VÄr undersökning Àr dÀrmed utförd med tre kategorier av lÀrstilar: auditiv, kinestetisk och visuell. Den Àr frÀmst av kvantitativ karaktÀr men har Àven kvalitativa inslag.     Resultatet visar att lÀrstilarna inte varieras sÀrskilt mycket i de analyserade lÀromedlen, dessutom finns det en avgörande mÀngd övningar anpassade för den visuella lÀrstilen i majoriteten av böckerna. De slutsatser vi kunnat dra Àr att det Àr den visuella lÀrstilen som framförallt gynnas, varpÄ de övriga tvÄ hamnar i skymundan. Det kan ocksÄ konstateras att fyra av de fem analyserade lÀroböckerna har ett relativt liknande innehÄll och upplÀgg..

Tankefigurer som framstÀlls i media om Strömsunds kommun : En ideologikritisk textanalys

Titel: Tankefigurer som framstĂ€lls i media om Strömsunds kommun ? En ideologikritisk textanalysNivĂ„: C-uppsats i Medie-och kommunikationsvetenskap, 15 högskolepoĂ€ngFörfattare: Emelie HolterHandledare: Eva ÅsĂ©n EkstrandExaminator: Mathias SylwanSyfte: Avflyttningsproblemet i Strömsunds kommun Ă€r stort och det Ă€r viktigt att vĂ€nda denna negativa befolkningstrend för att kommunen ska kunna överleva. Med detta som bakgrund Ă€r det intressant att undersöka vilka tankefigurer Östersunds-Posten och LĂ€nstidningen Östersund framstĂ€ller och presenterar av Strömsunds kommun.ForskningsfrĂ„ga: Vilka tankefigurer framstĂ€ller och presenterar tidningarna ÖP och LT av Strömsunds kommun?Metod: Kvalitativ textanalys samt ideologikritisk analys.Empiri: 6 artiklar fĂ„n Östersunds-Posten och 6 artiklar frĂ„n LĂ€nstidningen Östersund.Slutsats: Sammanfattningen av denna analys Ă€r att ÖP och LT framstĂ€ller frĂ€mst negativa tankefigurer om Strömsunds kommun som i slutĂ€ndan kanske kan pĂ„verka kommunen negativt i marknadsföringssyfte och hur invĂ„narna sjĂ€lva och andra ser pĂ„ kommunen. Tankefigurer som landsbygdens underlĂ€gsenhet som aldrig kommer kunna konkurrera med storstĂ€derna, samt landsbygden i sig som tankefigur.

TvÄ situationer, fem elever, tio texter : En komparativ textanalys av berÀttande elevtexter frÄn Ärskurs tre

Detta examensarbete presenterar en textanalys av berÀttande texter skrivna av elever i Ärskurs tre. VÄrt material Àr insamlat under vÄren 2011, och de fem elever vi studerar har vardera skrivit tvÄ texter, en inom det nationella provet och en likvÀrdig textuppgift skriven i en klassrumssituation. Syftet med studien Àr att undersöka dessa berÀttande texter i relation till varandra och vÄrt fokus ligger pÄ textstruktur samt pÄ textens mÄlande sprÄk. Dessa tvÄ omrÄden undersöks i separata delstudier och kompareras dÀrefter med varandra. Vid denna analys framkom att klassrumstexterna höll en jÀmnare nivÄ Àn provtexterna.

LĂ€romedel i matematik : -en kvalitativ textanalys

VÄr uppsats tar upp tre olika perspektiv pÄ lÀrande, behaviorism, kognitivism ochsociokulturellt perspektiv. VÄrt intresse ligger i att se vilken syn de utvalda lÀromedlen imatematik har pÄ kunskap, pedagogik och elev. Som metod anvÀnder vi oss av en textanalysmed kvalitativ ansats. Genom vÄr analys fÄr vi kunskap om hur de olika perspektiven pÄlÀrande kommer till uttryck i utvalda lÀromedel i matematik. Med hjÀlp av analysen kan viocksÄ se att de tre lÀromedlen som vi valt ut skiljer sig Ät i synen pÄ kunskap, pedagogik ocheleven.

LÀsutveckling - en bedömningsfrÄga : En textanalys av diagnosmaterialen God lÀsutveckling - KartlÀggning och övningar och Nya Lusboken: en bok om lÀsutveckling 

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur diagnosmaterialen God lÀsutveckling ? KartlÀggning och övningar och Nya lusboken: en bok om lÀsutveckling kan fungera som underlag för lÀrarens bedömning av elevernas lÀsutveckling. Ytterligare ett syfte har varit att ta reda pÄ hur dessa material förhÄller sig till lÀro- och kursplaner.Den metod som vi har anvÀnt oss av i denna studie har varit kvalitativ textanalys. I analysen har vi utgÄtt frÄn ett antal analysbegrepp som vi hÀmtade frÄn forskning om lÀsning.VÄra resultat visar pÄ att bÄde God lÀsutveckling ? KartlÀggning och övningar och Nya lusboken: en bok om lÀsutveckling har en relativt god överensstÀmmelse med mÄlen och kunskapskraven i bÄde Lpo 94 och Lgr 11, men att diagnosmaterialen fokuserar pÄ olika delar av lÀsutvecklingen.

Det var bÀttre förr! Eller? : En komparativ textanalys av kursplanen i Religionskunskap A och Àmnesplanen i Religionskunskap 1

I Det var bÀttre förr! Eller? En komparativ textanalys av kursplanen i Religionskunskap A och Àmnesplanen i Religionskunskap 1 Àmnar vi att undersöka vilka likheter och skillnader kursplanen i Religionskunskap A gentemot Àmnesplanen i Religionskunskap 1 uppvisar. Dessutom vill vi undersöka vad de eventuella förÀndringarna kan innebÀra för lÀraren i sin yrkesutövning. Metoden för vÄr undersökning utgörs av en innehÄllsmÀssig textanalys med utgÄngspunkt i Lennart Hellspongs och Per Ledins analysmetod för brukstexter. VÄr teori grundar sig i Ulf P.

Blogg ? ett nytt sprÄk? : En textanalys av fyra svenska bloggar.

Syfte: syftet med undersökningen Àr att studera sprÄkliga egenskaper och hur de kommer till uttryck i bloggar. Teori: vi anvÀnder oss utav teorier som behandlar begreppen offentlighet, nÀtverkssamhÀlle, flödesrum, konvergens och narcissism.Metod: kvalitativ och kvantitativ analys stÄr som grund för insamlingen av det empiriska materialet. En netnografisk studie har utförts för att fÄ kunskap hur det ser ut pÄ bloggarna. För att lÀttare kunna undersöka bloggarnas innehÄll har vi dekonstruerat texten och dÀrefter analyserat varje mening. Huvudresultat: resultaten av vÄr undersökning bekrÀftar att det inte finns nÄgra regler pÄ hur ett samtal pÄ en blogg ska se ut.

Kvinnlig och manlig nyhetsrapportering : En kvalitativ textanalys av olika aspekter pÄ kvinnliga och manliga reportrars texter

Studien underso?ker om det finns skillnader mellan kvinnliga och manliga nyhetsreportrar i deras rapporterande om samma ha?ndelse och hur dessa i sa? fall ter sig. Genom en kvalitativ textanalys har 20 nyhetsartiklar analyserats inneha?llsma?ssigt, bera?ttartekniskt och framsta?llningsma?ssigt. Artiklarna har analyserats utifra?n en del av de teorier som finns om kvinnligt och manligt spra?k och rapporterande. .

Fyrkantsfaktorn - En textanalys om seriepedagogik

Jag har utfört en kvalitativ innehÄllsanalys av seriealbumet Bernadotte ? VÄr franske kung (skapad 2009 av Kulturpoolen i Falun) utifrÄn ett socialsemiotiskt multimodalt perspektiv i vilken jag utforskar frÄgestÀllningen, vilka pedagogiska bildberÀttarverktyg stÄr att finna och hur kan dessa anvÀndas? Analysmodellen Àr hÀmtad frÄn Anders Björkvalls bok om multimodal analys Den visuella texten ? Multimodal analys i praktiken (2009) och innebÀr inventering och sortering av textelement och narrativa verktyg. Jag har lagt betoning pÄ redovisning av Björkvalls modell och en rad kommunikativa serieverktyg. I sjÀlva analysen har jag funnit exempel pÄ olika bildberÀttarverktyg under rubrikerna Interaktion, Representationer av vÀrlden, Komposition och Modalitet. Dessa har pÄ olika vis anvÀnts för att förmedla kunskap, och jag redovisar exempel pÄ detta i analysen som Àven innehÄller bildexempel frÄn den aktuella serien. Nyckelord: Tecknade serier, Bernadotte, Multimodal textanalys,.

LÀroböcker i religionskunskap - en analys ur ett lÀrarperspektiv

Syftet med denna utbildningsrapport har varit att analysera de lÀroböcker inom religion som de tre lÀroboksförlagen Bonnier utbildning, Gleerups och Liber, erbjuder för den svenska skolan. Min avsikt har varit att se om dessa Àr anpassade för hur den rÄdande kursplanen för religion(Lpo 94) lyfter fram vissa delar inom omrÄdena LivsfrÄgor och livstolkning, Etik samt Tro och tradition. För att nÄ ett resultat har jag anvÀnt mig av textanalys och utvecklat en modell som jag sedan följt för att i slutÀndan se i vilken grad som lÀroböckerna uppfyller detta..

Reportagejournalistik i olika medier : En lingvistisk textanalys ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur reportagejournalistik skiljer sig i olika publiceringskanaler. Huvudpunkt för undersökningen ligger i att studera lingvistiska skillnader och undersöka hur journalistiska texter dras mot olika fÀlt beroende pÄ publiceringskanal.Undersökningen bestÄr av en lingvistisk textanalys ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Denna analys har jag gjort med hjÀlp av tvÄ journalistiska verk dÀr det ena Àr publicerat pÄ Aftonbladets webb och det andra i pappersmagasinet Offside. De slutsatser som dras utifrÄn undersökningen bör ses som ett första nÀrmande av att undersöka de skillnader som finns mellan reportage publicerade i olika merdier. Enligt slutsatserna i denna uppsats kan man se klara lingvistiska skillnader mellan texter publicerade pÄ webben kontra pappersmedia.

1 NĂ€sta sida ->